Вашій дитині важко дається навчання письма? Вона страждає на дисграфію? Щоб упоратися з цією проблемою, психологи рекомендують виконувати певні вправи. Вони ефективні, легко здійснювані в домашніх умовах і дуже подобаються дітям.
Відчуйте літери
Відсутність у людини одного з чуттів часто загострює інші. Психологи радять виконувати вправи, які допомагають дитині сконцентруватися на відчутті, а не на баченні того, яку форму має та чи інша літера.
Наприклад, намалюйте пальцем літеру на спині дитини. Можете також намалювати літеру на долоні, проте при цьому в дитини повинні бути закриті очі. Потім запропонуйте дитині відтворити літери на вашій спині або на папері.
Можна дещо ускладнити завдання: самому писати велику літеру, а дитину попросити відтворити малу й навпаки.
Пишіть великими знаками
Діти, які страждають на дисграфію, зазвичай погано запам’ятовують, як правильно писати літери. Поліпшити запам’ятовування можна, якщо при написанні літер задіяти велику моторику, а також використовуючи відразу декілька каналів сприйняття.
Удома маленькі діти можуть писати великі літери кремом для гоління на кахлі у ванній, на пластикових трубах або на піску. Малюючи пальцем на піску, дитина також задіює дотик, покращуючи сприйняття.
Використовуйте пластилін
Пластилін добре підходить для вправ. Він щільний і м’який. Помилки в процесі ліплення, дуже легко виправити. Скачайте з пластиліну мотузки й ліпіть із них літери разом з дитиною. Це буде розвивати в неї силу рук і дрібну моторику. Крім того, так дитина буде запам’ятовувати форму літер.
Інший варіант вправи: виліпити з пластиліну рівні пластини, і нехай дитина напише на них літери олівцем. Написані таким чином літери можна не тільки бачити, а й відчувати, що дасть мозку більше інформації про їх форму.
Учіть дитину правильно тримати олівець
Дітям з порушеннями письма часто буває важко правильно тримати олівець чи ручку. Щоб цього навчитися, запропонуйте дитині тренувати правильне положення пальців, використовуючи різні предмети: пінцет, палички для їжі, щипці тощо.
Зіграйте з дитиною в таку гру: розсипте на столі насіння, кульки з паперу, гумки та інші дрібні предмети. Потім влаштуйте змагання, хто з вас збере більше предметів за хвилину, використовуючи, наприклад, щипці.
Варіант вправи: граючи з дитиною в настільні ігри, використовуйте щипці, щоб пересувати фішки.
Тренуйте координацію рухів
Для правильного письма необхідна спільна дія обох рук. Однією рукою ми пишемо, інша притримує аркуш паперу. Тому будь-яке заняття, яке задіює обидві руки, має позитивний ефект для дитини. Прикладом такого заняття є робота з ножицями: одна рука тримає ножиці, інша – матеріал.
Також ефективні фізичні вправи, в яких працюють обидва боки тіла: млин, стрибки на місці, нахили, при яких рука дотягується до протилежної ноги, «скелелаз». Слідкуйте, щоб дитина виконувала дані вправи перед заняттями письмом.
Розвивайте силу й рівновагу
На перший погляд здається, що письмо не залежить від фізичної форми. Але підтримка правильного положення тіла та тримання ручки вимагають певної сили й рівноваги плечових м’язів і м’язів тулуба.
Дитині корисні вправи, які розвивають дані групи м’язів: планка, віджимання, «тачка», стійка на руках, кидки м’яча в корзину, лазіння по канату й ходіння на руках. Навіть читання, лежачи на підлозі на животі, зміцнює м’язи. Тому введіть у розклад дитини подібні вправи. Їх можна виконувати в спортзалі, у дворі або безпосередньо у своїй кімнаті.
Розповідайте «структуровані» історії
Діти, які страждають на дисграфію, часто не можуть структурувати свої думки. Щоб це виправити, попросіть дитину розповісти історію за заданим планом. Перед сном попросіть дитину розповісти, як пройшов її день. Почати розповідь треба зі вступу, наприклад: «Сьогодні був четвер, і це був складний день для мене й моїх друзів».
Попросіть дитину розповісти, що сталося вранці, вдень і ввечері. Потім вона може зробити висновок про те, як уцілому пройшов день. Бажано, щоб дитина розповідала всі історії, якими вона хоче з вами поділитися, за таким планом.
Проговорюйте речення, перш ніж записувати
У дітей з дисграфією може бути безліч приголомшливих ідей. Але їх опис у письмовій формі стає непереборною перешкодою. Дитина повинна промовляти свої думки та історії, якими вона хоче поділитися, і записувати їх на телефон або інший пристрій. Коли дитина буде записувати ці історії на папері, вона зможе прослухати запис. Також дана вправа зміцнює впевненість дитини в собі.